Yamaha Pacifica PAC112JL

úvod

Od roku 2008 mám levorukou Jolanu Diamant II (kopie Gibson Les Paul), se kterou jsem velmi spokojen. Po deseti letech brnkání na ní jsem zatoužil vyzkoušet něco jiného. Chtěl jsem vyzkoušet jak zní single coil snímače a jak se hraje s tremolem. Původně jsem se díval po Jackson Dinky, ale v nějaké diskuzi jsem se dočetl, že Yamaha Pacifica je celkově lépe zpracovaná. Proto jsem si ji v březnu 2018.

S kytarou jsem si chvíli hrál přes kombo Marshall Valvestate VS100R, které jsem koupil (za 9.500,-Kč od kytaristy místní kapely Jenakaši) v podobné době jako Jolanu Diamant II. Překvapilo mě, jak byl nástroj dobře seřízen už ze samotné výroby – byl jsem z něj naprosto nadšen. Později jsem postupně začal objevovat drobné mouchy, které by stálo za to odstranit.

parametry

  • šroubovaný krk
  • menzura 648mm (25-1/2″)
  • tělo
    • olše
    • čený lesklý polyuretanový lak
  • krk
    • javor
    • saténový polyuretanový lak
    • palisandrový hmatník
    • poloměr hmatníku 350mm (13-3/4″)
    • 22 medium pražců
    • nultý pražec: urea
    • šířka nultého pražce: 41mm
    • šířka 12. pražce: 51,4mm
  • snímače
    • 2x single coil s keramickým magnetem (krk a prostřední pozice)
    • 1x humbucker s keramickým magnetem (kobylka)
    • pětipolohový přepínač (H-HS-S-SS-S)
  • hardware
    • vintage tremolo
    • páka se závitem M5
    • vzdálenost mezi strunami: 10,5mm
    • nezamykací ladicí mechaniky
    • bílý plastový pickguard
  • struny 0,009-0,042

rozlaďování

Klasický problém levných kytar vybavených synchronizovaným vintage tremolem typu Fender je jejich rozlaďování při větším zásahu páky. To je způsobeno ze 4 důvodů.

Do původní pozice se nevrátí:

  • a) struna na ladicí mechanice
  • b) struna v nultém pražci
  • c) struna v kameni tremola
  • d) celé tremolo kvůli instalaci pomocí šesti vrutů

Posun struny na ladicí mechanice lze velmi jednoduše odstranit použitím zamykacích mechanik. Já jsem si tenkrát koupil levorukou sadu Gotoh SG381 MG-T 07 L6. Proti posunu struně v nultém pražci lze v základu bojovat olejováním struny/mazáním grafitem nebo výměnou pražce za nějaký s lepšími kluznými vlastnostmi. Pro uvedenou kytaru vyrábí firma Graph Tech produkt PQL-6041-00. Bohužel je určený pouze pro pravoruké modely. Nainstaloval jsem tedy PQL-6060-L0, který je sice určen pro kytary Epiphone, ale rozteč strun je vyhovující. Bylo nutné jej ubrousit trochu z každé strany a snížit výšku. Připravený pražec jsem přilepil na dvě kapky vteřinového lepidla a od té doby jsem s ním spokojený. Dále jsem vyměnil kovové srážeče strun za PQL-7004-00 od výše uvedené firmy. Vyzkoušeno ve 2018.

Pohybu struny v kameni se zabrání instalací odpovídajících zamykacích kamenů. Dražší variantou je produkt Wilkinson WLS130/S, levnější pak Phantom String Locks. Na značku Phantom jsem v roce 2023 přišel náhodou na www.hudebnibazar.cz, kde byly k mání za 800Kč. Objednal jsem je a při instalaci zjistil očekávanou nepříjemnou věc – americký závit (UNC #4-40) na červících. Některé červíky byly navíc krátké, proto jsem jich dostatečné množství (v délkách 5/16″ a 3/8″) objednal z Aliexpressu. Navíc jsem pro jistotu objednal i intonační šroubky se stejným závitem a čočkovou hlavou – zkusil jsem délky 1/2″, 5/8″ a 3/4″. Do imbusové drážky špatně pasuje (je moc volný) běžný šestihran metrické velikosti 1,5. Raději jsem tedy doobjednal velikost 1/16“ a i tak to není žádná sláva. Zajišťovací červíky jsem musel na straně struny obrousit do kulata, aby strunu po lehkém dotažení neštípaly. Intonační šroubky jsem pak vybíral tak, jak bylo potřeba a některé bylo nutné zkracovat. Původní pružinky se mi tam nevešly, tak jsem tam žádné nedával. Vyzkoušeno ve 2023.

Nahodilé usazení vintage tremola je dáno způsobem jeho uchycení. K tělu kytaru je přišroubováno šesti vruty. Je doporučováno krajní nechat dotažené tak, aby tremolo mělo funkční rozsah pohybu a čtyři prostřední lehce vytočit ven, aby do usazení příliš nezasahovaly. Vyzkoušeno ve 2018. Takto jsem jednozvratné tremolo provozoval až do roku 2023, kdy mě dosavadní systém naštval.

Chtěl jsem více divočit s pákou a neustálé rozlaďování mě rozčilovalo. Navíc, páka byla díky třem pružinám velmi tuhá a docela z ní při hrubším zacházení bolelo rameno a ruka. Dostal jsem nápad, že si nechám vyrobit nástroj přímo na míru, který by odstraňoval všechny současné neduhy. Vzhledem k tomu, že odhadovaná cena leží někde okolo 50-60tis.Kč, rozhodl jsem se dát Pacifice ještě šanci a za cca 6tis.Kč koupil nové tremolo značky Vegatrem. Toto je celoocelové a plně kompatibilní s vintage Fender typy. K tělu je přimontováno čtyřmi vruty. Vlastní blok s kameny se však otáčí pomocí dvou břitů – tedy jako dospělé tremolo typu Floyd Rose. Navíc z principu konstrukce je rovnou nastaveno jako dvojzvratné (floating). Tah strun kompenzují pouze dvě pružiny, jejichž tuhost se vybírá podle použité síly strun. Čtyři sady pružin (pro struny 8, 9, 10 a 11) jsou součástí balení. Pro dosažení optimálního nastavení lze pružiny kombinovat.

Rozdíl oproti původnímu systému je neuvěřitelný. Zvuk se mi zdá mohutnější s delším dozvukem. Páka je nyní velmi citlivá a víceméně se jí stačí lehce dotýkat. Nevýhoda dvojzvratného tremola je zřejmá – delší ladění (změna tahu jedné struny ovlivňuje tahy všech ostatních strun), problém s přechody mezi různými laděními (flat, drop,…), vytahování jednoho tónu z vícezvuku. Při opravdu brutálním zacházení se struny rozladí o méně než 1/8 tónu.

výměna snímačů

Kvalita továrně instalovaných snímačů odpovídá ceně – za moc nestojí. Navíc humbucker má vyvedeny pouze dva vývody a není možné jej přepínat ze sériového zapojení do paralelního, případně rozpínat na single-coil. Ohledně snímačů jsem oslovil českého výrobce pana Macha, který je vyrábí pod značkou RM Pickups. Doporučil mi sadu RM Bridge+ a RS1/RS2. Rozdíl ve zvuku byl opět neuvěřitelný a byl jsem velmi spokojen. Ještě doplním, že jsem vyměnil potenciometry za varianty 500k/A s push-pull přepínačem. Volume potenciometr měnil fázi prostředního snímače za účelem získání lepšího funky zvuku. Tone potenciometr natvrdo připojoval humbucker k výstupu. Bylo tedy možné dosáhnout netradiční kombinace humbuckeru a single-coilu u krku, případně pak spojení všech snímačů.

Další vychytávkou byl mini přepínač umístěný mezi potenciometry, který měnil zapojení humbuckeru ze standardního sériového na paralelní, případně single-coil. Původní kondenzátor 22n tónové clony jsem nahradil menším 10n. S hodnotou 22n byl útlum výšek při plném vytočení knoflíku příliš vysoký a pro mě nepoužitelný. Proti indukovanému rušení chrání dutinu výstelka z alobalu. Tyto změny proběhly už ve 2018.

Později v roce 2023 jsem chtěl více přitvrdit a tak jsem humbucker RMB+ za 700Kč prodal. Bylo to z důvodu, že signál generovaný pomocí AlNiCo5 magnetu není vhodný pro velká zkreslení. Volné místo obsadil výrobek RM Custom obsahující magnet keramický. Změna zvuku byla opět zásadní a opět se naplnila má očekávání. Nakonec jsem vyměnil i krkový RS1 za minihumbucker V.V. Rails.

Postupem času jsem konečně přišel na to, jak chci instalovanou konfiguraci HSH používat. Na doprovody je nejlepší humbucker u kobylky v sériovém zapojení a na sóla sériově zapojený humbucker u krku – zde není moc co řešit. Na čisté zvuky chci použít paralelní kombinaci snímačů (nechci sériové zapojení, abych nepřebuzoval vstup zesilovače). Využiji kombinaci rozepnutých humbuckerů nebo prostředního single-coilu s jedním z rozepnutých humbuckerů. Mám tedy možnost tří čistých zvuků. Volba samotného prostředního single-coil snímače nebude možná (chci využít potlačení rušení). Uvedené kombinace není možné realizovat standardním pětipolohovým přepínačem a je nutné využít např. Fender Superswitch nebo Schaller Megaswitch E. Já jsem si vybral Schaller, který shodou okolností prodává i pan Macho.

polohařazení
1.kobylkový humbucker sériově
2.vnější cívka kobylkového humbuckeru s prostředním single-coilem paralelně
3.vnitřní cívka kobylkového humbuckeru s vnější cívkou krkového humbuckeru paralelně
4.prostřední single-coil s vnější cívkou krkového humbuckeru paralelně
5.krkový humbucker sériově

nerezový pickguard

Protože nové tremolo Vegatrem je nerezové, tak jsem si říkal, jaké by to asi bylo mít nerezový pickguard. Chvíli jsem o tom přemýšlel a jednoho dne naskenoval všechny tři plastové díly – pickguard, back plate a jack plate. Vypálili mi je na laseru z 2mm plechu v nedaleké firmě. Po převzetí a potěžkání jsem zhodnotil, že by možná bývalo lepší z důvodu hmotnosti použít 1mm materiál. Přemýšlel jsem o tom asi měsíc a nakonec nechal znovu všechny díly vypálit ze slabšího plechu.

Nerezový plech měl lesklý povrch a byl na něm vidět každý otisk prstu. Nejprvě mě napadlo, že povrch sjednotím pískováním. Než jsem na opískování díly odvezl, tak jsem je zkusil nahrubo vykartáčovat nerezovým drátěným kotoučem do úhlové brusky. Příjemně mě překvapil výsledek – povrch zmatněl a vypadal jako lehce opískovaný. Při kartáčování dochází k ohřevu plechu a ten se tímto vneseným teplem mírně deformuje – je potřeba pracovat citlivě. Nakonec jsem celé povrchy přebrousil brusnou houbičkou. Díly získaly zajímavou patinu.

Na dílu back plate jsem oproti originálu udělal zásadní změnu – udělal jsem celistvé a zvětšené okénko, aby byly díry pro struny v bloku tremola lépe přístupné. Bez sundání původního plastového dílu nebylo víceméně možné struny vyměnit.

Montáž komponent do pickguardu proběhla bez nejmenších problémů. Pouze bych zmínil, že při instalaci přepínače je potřeba si dát pozor na správnou orientaci. Já jsem ho instaloval na levoruký nástroj, proto je v zobrazené pozici. Na pravoruký nástroj je potřeba jej otočit.

Potenciometry jsem použil logaritmické 500k značky Pitbull – jejich kvalita mě velmi překvapila a jsem s nimi spokojen. Elektronika je navíc doplněna o mini přepínač, který odpojuje tónovou clonu a potenciometr hlasitosti – signál ze snímačů tedy není nijak tlumen a vede přímo na výstupní konektor.

Posledním zabudovaným prvkem je tzv. killswitch. Jedná se o spínací tlačítko, které zkratuje výstup a tím dojde k okamžitému zatlumení zvuku. Tento efekt najde své využití zejména v rockové hudbě. Ovládání potenciometrů pomocí kovových rádlovaných knoflíků je velmi pohodlné a navíc původní plastové by v aktuální sestavě nevypadaly tak dobře.

Před montáží pickguardu do těla kytary jsem ještě ověřil bezchybnost zapojení. Dříve jsem různě poťukával šroubovákem na snímače a poslouchal, co se ozývá z přes zesilovač připojeného reproduktoru. Později jsem vymyslel jednoduchý trik s transformátorovou páječkou. Při testování pohybuji pájecí smyčkou zapnuté páječky nad snímači (3-5cm) a poslouchám, zda to, co se ozývá, odpovídá předpokladům. Takto se ověří nejen funkčnost zapojení, ale i bezšumovost.

zhodnocení

Po dlouhé době jsem snad konečně dospěl po několika přestavbách kytary do cíle. Zvukovou kombinaci RS2 (AlNiCo5) spolu s jedním z rozpojených keramických humbuckerů hodnotím velmi pozitivně. Velkou výhodou je bezšumovost zapojení. Zdá se mi, že kovový pickguard nijak významně neovlivnil zvuk.

Níže jsou uvedeny dvě ukázky (nahráno přes Boss GX-100 a Audacity). První nasucho bez efektů a druhá s efekty. Přepínání probíhá od humbuckeru u kobylky; tedy od pozice „1“.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *