úvod
Toto zapojení vzniklo z dříve otištěného článku v A-Radiu, když jsem předělával kontaktní zapalování na bezkontaktní, protože jsem se mylně domníval, že originální řídící jednotka (dále jen CU) je vadná.
funkce
Bezkontaktní zapalování se skládá z vysílače impulzů (dále jen VI a může to být Hallova sonda nebo u Simsonů cívka…) a z CU. Celé to pracuje takto: v době zážehu vyšle VI impulz do CU, která rozepne proud primárním vinutím zapalovací cívky. U motocyklů MZ je VI řešen Hallovou sondou, která je umístěna nad alternátorem a nad ní se otáčí magnet prstencového tvaru – magnet má na jedné polovině severní pól a na druhé jižní. Podle toho, který pól je nad sondou, se vysílá buď +Ucc nebo 0V impulz.
Vývody z VI jsou vyvedeny na konektory FASTON upevněné v plastu – jsou tři (díváme se na konektory shora a kabel k H.sondě vede vpravo)-zleva: 1),,-“ napájení sondy – bílá, 2)výstup impulzů – zelená, 3),,+“ napájení sondy – červená.
CU je vybavena LED, která indikuje rozepnutí obvodu primárního vinutí zapalovací cívky – snadná kontrola funkčnosti VI nebo usnadnění při seřizování předstihu, když z nějakého důvodu nemůžeme sledovat jiskru na zapalovací svíčce.
Přejde-li výstup VI do 0V úrovně, pak sepne T2, takže proud jeho kolektorem rozsvítí LED (na barvě nezáleží – já použil červenou) a sepne T1. Otevřený T1 zkratuje R5 – T3 (Darlington) přeruší proud zapalovací cívkou. V jádře cívky velmi rychle zaniká magnetický tok, takže se na vývodech prim. vinutí cívky indukuje značné napětí (v sekundární také – okamžik, kdy dojde k přeskočení jiskry ve svíčce) opačné polarity než byla při průchodu proudu při sepnutém T3. Aby nedošlo ke zničení T3, tak je mezi jeho kolektorem a emitorem fóliový kondenzátor C2, který zachytává napěťové špičky. Při překročení napětí C2 určeného Zenerovými diodami D2 a D3 (2x180V=360V) dojde k jejich otevření a odvedení nebezpečného náboje z C2 přes R5 k zemi. Objeví-li se na výstupu VI takové napětí, aby se T2 zavřel, pak LED zhasne a zavře se i T1. Dělič v bázi T3 je odblokován a T3 sepne proud cívkou. Tento cyklus se opakuje stále dokola. Zapojení je odzkoušené a s mírnými úpravami je použitelné i pro jiné motocykly než je MZ.
- Označení vývodů
- PAD1 – ,,+“ napájení VI
- PAD2 – vstup impulzů z VI
- PAD3 – ,,-“ napájení VI
- PAD4 – ,,-“ napájení CU
- PAD5 – konec prim. vinutí zap. cívky (u MZ označen ,,1“)
- PAD6 – ,,+“ napájení CU
deska plošných spojů
T3 jsem přišrouboval přes malý chladič k DPS a celé zařízení jsem vložil do krabičky od originální CU. Desku řídící jednotky je vhodné a velmi praktické přelakovat bezbarvým lakem. Já jsem toto podcenil a výsledek byl takový, že při dešti mi do CU nateklo a nebylo možné nastartovat.
závěr
Výše popsaná elektronika funguje bezproblémově a bylo s ní najeto již několik km.
označení | hodnota |
C1 | 47u/16V |
C2 | 220n/400Vss |
D1 | LED 3mm |
D2, D3 | 180V/1W |
D4 | BY299 |
R1 | 220/1W |
R2 | 10k |
R3 | 6k8 |
R4 | 180 |
R5 | 120 |
T1 | BC337 |
T2 | BC327 |
T3 | BU931T |
Tento článek pochází z roku 2004 a byl publikován pouze zde.