Držák na mikrofony SM57

Úvod

V roce 2023 jsem si konečně pořídil dospělý kytarový aparát. Konkrétně se jedná o lampový zesilovač Engl Powerball I. (osazeno 4xECC83 + 4x6L6GC) a k němu box „A“ 4×12 Peavey (osazeno reproduktory Peavey Sheffield). Později jsem ještě přikoupil „B“ box Marshall 1960 Lead (osazeno reproduktory Celestion G12-T). Se zvukem jsem byl spokojen a začal jsem zjišťovat, jak ho amatérsky nahrát. Na toto téma je nepřeberné množství článků a videí. Náhodou jsem v jednom videu narazil na snímání zvuku pomocí dvou mikrofonů SM57. Tato dvojice je k sobě secvaknuta držákem od firmy Fredman.

Nákup

Držák a mix dvou signálů mě zaujal natolik, že jsem se rozhodl pořídit si dva mikrofony Shure SM57. Náhodou jsem na hudebním bazaru narazil na nabídku jednoho starého swing-mana, jejíž předmětem byly právě zmíněné mikrofony včetně kabelů. Neváhal jsem ani chvíli a pro dvě sady dojel. Za dva víceméně nehrané mikrofony a dva 7,5m mikrofonní kabely jsem zaplatil 4000Kč (nepočítána cesta 2x30km), což byla velmi slušná cena. Oproti ceně nového zboží to znamenalo úsporu 40%.

Tisk

Shodou okolností se nedávno chlubil kamarád, že si pořídil novou tiskárnu Průša. Už dříve mi nabízel své služby. Rozhodl jsem se tedy tentokrát jeho nabídky využít.

Od někud z internetu jsem stáhnul kopii Fredman držáků a nechal vytisknout. Tisk dvou kusů z materiálu ASA při nejvyšší kvalitě trval 10h. V následujících dnech byly už výrobky u mě doma.

Připojení ke stojanu

Držák byl vyroben. Nyní se objevil problém, jak ho přimontovat na stojan. V tu samou dobu jsem za 300Kč koupil tři nové stojany. Po větším průzkumu internetu jsem zjistil, že se na držáky mikrofonů/fotoaparátů používají výhradně palcové závity 3/8″ nebo 5/8″. Naštěstí součástí stojanu byla i redukce z vnějšího závitu 5/8″ na vnitřní 3/8″. Chvíli jsem přemýšlel, jak tuto redukci použít. Nakonec jsem k ní TIGem bodnul lehce opilovanou matici M10 a tento komplet do držáku vlepil epoxydovým lepidlem Pattex. Protože by byla celá závitová vložka příliš utopená, podložil jsem jí dvěmi podložkami. Díra spodní matice byla vyplněna papírovým ubrouskem, aby nedošlo k zalití vnitřního prostoru. Po prvotním ztuhnutí lepidla následovalo lakování černým akrylovým lakem na kola (v danou dobu nebyl k dispozici černý filament).

Druhý den po vytvrzení lepidla jsem držák na stojan našrouboval a vložil oba mikrofony. Držely docela dobře, ale mírně se kývaly. Uřízl jsem tedy kus silnější gumy a přes ni mikrofony stahovací páskou k držáku přitáhnul.

Závěr

Na nejbližší zkoušce s kapelou jsem výrobek vyzkoušel. Snímal jsem pravý spodní reproduktor na boxu Peavey. Signály byly zavedeny do starší zvukové karty Lexicon Omega a v PC zachyceny v Audacity. S výsledkem jsem spokojený – rozdíl mezi zvuky je opravdu velký a jejich mixem se získá celkově lepší výsledek.

Dva kusy držáků mě vyšly na hubičku díky tisku zdarma a možnosti si sám přivařit matici. Pokud bych měl vše kupovat a někoho uhánět o pomoc, výroba by se asi nevyplatila (rozhodně ne jednoho kusu, dvou možná). V takovém případě bych koupil jeden originál. Toto jsem pojal jako jakousi technologickou zkoušku 3D tisku a možnosti lepení.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *